Gluténmentes, vegán szilvás gombóc (lisztkeverék nélkül)

Kaptunk egy csomó szilvát, úgyhogy tegnap este nekiálltam. Egy egész napos pörgés után nem voltam benne biztos, hogy ez életem legjobb döntése :), de az, hogy sikerült a klasszikus is és a gluténmentes is, plusz még isteni finom is lett, már megérte. Fontosnak tartottam odaírni, hogy lisztkeverék nélkül, mert nekem nagy szívfájdalmam, hogy a legtöbb gluténmentes recept valamilyen lisztkeverékkel készül, én pedig nem ezeket keresem. Így sajnos nincs más hátra, ki kell kísérletezni. 🙂 A legtöbb receptbe kerül tojás vagy vaj, én bevallom eddig egyszer sem tettem bele és nekem így is nagyon bejön, úgyhogy én nem erőltetem. Az ízétől azért is féltem, mert azon kívül, hogy a gluténmentesnek mindig kicsit a megszokottól eltérő íze van, ráadásul még teljes kiőrlésű zablisztem és barna rizslisztem volt itthon, de gondolom hála annak, hogy a krumpli dominál a tésztában, semmi különleges íze nincs. Sőt evés közben meg kellett néznem, hogy biztos nem a hagyományosat eszem-e, mert tényleg gyanúsan finom volt. 😀

Hozzávalók kb. 15-18 gombóchoz:

  • 500 g krumpli
  • 100 g rizsliszt
  • 100-130 g zabliszt
  • 1 ek tápióka keményítő
  • csipet só
  • plusz 8 db szilva, fahéj és nádcukor (vagy sima cukor) a töltelékhez
  • forgatáshoz zsemlemorzsa (gluténmentes)

Elkészítés:

  1. A krumplit érdemes előre elkészíteni, mert sok idő, amíg megfő, majd amíg kihűl. A krumplikat héjával együtt alaposan megmossuk, majd egészben, héjastól, enyhén sós vízben, kb. 1 óra alatt puhára főzzük. Lecsepegtetjük, majd hagyjuk hűlni. Amikor már kicsit kihűltek, egy kiskéssel szedjük le a héját. Villával vagy krumplinyomóval törjük át, majd hagyjuk teljesen kihűlni.
  2. A szilvákat mossuk meg, vágjuk félbe, magozzuk ki.
  3. A nádcukrot keverjük össze kevés fahéjjal (kb.1 evőkanál cukorhoz 0,5 tk fahéj, ez ízlés kérdése).
  4. A szilvákat szórjuk meg a fahéjas cukorral.
  5. Amikor teljesen kihűlt a krumpli, folytatódhat a munka. Egy nagy, magas lábosban tegyünk fel forrni vizet, picit sózzuk.
  6. Amíg forr a víz, összeállítjuk a tésztát. A krumplihoz keverjük hozzá a liszteket. A zablisztből először csak 100 grammot és ha még szükséges, akkor folyamatosan adjunk hozzá. Nekem kb. 130 g kellett végül hozzá, de ez a krumplitól is függ és a lisztektől is, nagyon változó. Kézzel jó alaposan gyúrjuk össze, nyomkodjuk szét az esetleges nagyobb krumpli darabokat, dolgozzuk simára a tésztát, formázzunk belőle egy nagy gombócot. (Pont előtte csináltam a hagyományos tésztát, ezt egy kicsit tovább tartott összegyúrni.)
  7. Alaposan belisztezett deszkán nyújtsunk belőle vékony téglalapot és vágjuk 6x6cm-es darabokra. Mindegyikre tegyünk egy fél szilvát, ha még szeretnénk, akkor kevés fahéjas cukrot és csomagoljuk be alaposan, hogy sehol ne szakadjon el és mindenhol kb. ugyanolyan vastag legyen a tészta.
  8. Tegyük a gombócokat több részletben a forró vízbe és főzzük készre. Amikor feljönnek a tetejére, még kb. 4 percig kell főzni.
  9. Amíg főnek a gombócok, egy serpenyőben, kevés olajon pirítsuk meg a zsemlemorzsát, folyamatos keverés mellett.
  10. A kész gombócokat azonnal forgassuk meg a zsemlemorzsában.
  11. Ha marad tésztánk a végén, készítsünk belőle nudlikat.
glutenmenteslaktozmentesmogyoromentesnyaroszitojasmentesveganzsirszegeny

Ha tetszett, nézd meg ezeket a recepteket is:

Leave a Reply